مفهومی که در چند ساله اخیر در بازار صنعت های مختلف به گوش می رسد قیف فروش است . برخی مواقع به این اصطلاح قیف بازاریابی یا قیف درآمد نیز گفته می شود .

اگر هنوز اطلاعات دقیق از این عبارت ندارید قصد داریم تا در این مقاله به تعریف قیف فروش بپردازیم .. قیف فروش فرآیند یا مسیری است که یک مشتری راغب باید طی کند تا به مشتری قطعی شما تبدیل شود .

قیف فروش مسیری را که مشتری از طریق آن با برند شما آشنا شده تا اینکه به خریدار محصولات شما تبدیل شود را نمایش می دهد .

قیف فروش چیست ؟

قیف فروش چیست ؟

ایده آل ترین حالت در طراحی قیف فروش شما در کسب و کارتان این است که به گونه ای طراحی گردد که همان تعداد مشتریانی که از ابتدا با برند و کسب و کار شما آشنا شده اند ، به مشتریان نهایی محصولات شما تبدیل گردند . گرچه این حالت همان گونه که اشاره کردیم ایده آل ترین حالت در طراحی قیف فروش است ، اما در عمل و در دنیای فروش واقعا این فرآیند به این شکل اجرا نمی گردد و هر چه شما به مراحل پایانی قیف فروش نزدیک شوید تعداد مشتریان بالقوه نیز کاهش می یابد . اگر شما بخواهید به این حالت ایده آل نزدیک شوید بایستی قیف به گونه ای طراحی گردد که همه سرنخ های تولید شده برای مشتریان بالقوه در نهایت به مشتریان نهایی و خریداران محصولات شما تبدیل شوند .

بسته به مدل های مختلف تعریف کسب و کار ، قیف فروش هم می تواند برای موارد مختلف به روش های متفاوتی طراحی گردد .
اگر بخواهیم این فرآیند را به صورت سیستماتیک تعریف کنیم ، در ابتدا با مرحله آگاهی آغاز می گردد . تمام فعالیت های بازاریابی و فروش شما در ابتدا باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند با سازمان یا کسب و کار شما آشنا شوند . در این مرحله اصطلاحا باید کاربران به مشتریان شما تبدیل گردند البته نه مشتریان نهایی بلکه مشتریان احتمالی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان نهایی را در مراحل بعدی داشته باشند .

پس می توان گفت ورودی قیف می تواند شامل تمام افراد ، کاربران و نفراتی باشد که به طریقی با سازمان و کسب و کار شما آشنا شده اند . به همین نسبت نیز می توانید خروجی قیف را به عنوان مشتریان نهایی در نظر بگیرید که در نهایت محصولات شما را خریداری می کنند .

قیف فروش چیست ؟

قیف فروش چیست ؟

زمانی که قرار است شما قیف فروش کسب و کار یا سازمان خود را طراحی کنید باید دقت داشته باشید که تمام افرادی که وارد مثلا سایت شما شده اند ( یعنی در حقیقت وارد قیف فروش شما شده اند ) ، قرار نیست محصولات شما را خرید کنند . موردی که در بسیاری موارد از برخی افراد در سمت های مدیریت فروش و بازاریابی می شنویم دقیقا همین است که از افرادی که به عنوان ورودی وارد قیف فروش ( مثلا سایت یا اپ ) می شوند انتظار خرید دارند در حالی که این افراد هنوز تصمیم به خرید هم نگرفته اند چه برسد به اینکه در همان مرحله اول ، به مشتریان نهایی شما تبدیل شوند .

در هر مرحله از قیف فروش شما اطلاعات به مشتریان می دهید تا آن ها آگاهی های بیشتری نسبت به کسب و کار و سازمان شما بدست آورند . همچنین نیاز است در این مراحل شما اطلاعاتی را نیز از کابران بگیرید تا بتوانید از علایق و سلایق آن ها جهت مراحل بعدی فروش خبر دار شوید .

اگر بتوانید اطلاعات خوبی از افراد در این مراحل بدست آورید به ترتیب می توانید این قیف را هر چه بیشتر به استوانه تبدیل کنید ، یعنی اینکه تعداد افراد خروجی قیف را هر چه بیشتر بتوانید به تعداد افراد ورودی قیف نزدیک کنید . این یعنی اینکه شما سرنخ های بهتر و با کیفیت تری ایجاد کرده اید که توسط آن ها افراد به مشتریان واقعی تبدیل شده اند .
توسط تکنیک های مختلف بازاریابی می توانید مشتری را در هر مرحله از قیف فروش جذب کنید . قرار نیست حتما تمام افراد شما از مرحله ورودی قیف ، وارد شوند بلکه بسیاری مواقع امکان دارد توسط تکنیک های بازاریابی از جمله بازاریابی محتوا شما بتوانید از مراحل میانی نیز مشتریان احتمالی جذب کنید .

پس همانطور که ملاحظه کردید قیف فروش می تواند نقاط ضعف یا قوت فرآیند فروش شما را نمایان کند . شما می توانید متوجه شوید در چه مرحله ای از فروش نیاز به بهبود و حفظ کیفیت دارید و در چه مرحله ای از فروش نیاز به حفط و نگهداری بیشتر از مشتریان دارید . البته لازمه ی به دست آوردن چنین گزارشاتی ، نوع ارتباط شما با سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری است که می تواند بر روند ارتباط شما با مشتریان تاثیر به شدت چشم گیری داشته باشد .