در مقالات قبلی درباره ماهیت قیف فروش و تاثیر آن بر افزایش فروش صحبت کردیم.در این قصد داریم به توضیح ایجاد و طراحی مراحل مختلف قیف فروش بپردازیم .

۱- مرحله آگاهی Awareness

اولین مرحله از طراحی قیف فروش ، ایجاد آگاهی در افراد برای شناخت خدمات و محصولات شما می باشد . بایستی میزان شناخت از محصولات و خدمات خود را به گونه ای بالا ببرید تا سرنخ های بیشتری در این مرحله بدست آورید .
برای بالا بردن آگاهی می توانید از کانال ها و رسانه های مختلفی استفاده کنید . حال این رسانه ها به صورت آنلاین باشد مانند تبلیغات آنلاین در شبکه های مجازی و تبلیغات ،تبلیغات کلیلکی ، بازاریابی ایمیلی ، بهینه سازی سایت و … یا رسانه های آفلاین مانند تبلیغات محیطی و تبلیغات چاپی و ….
بایستی جامعه مخاطب خود را بشناسید تا بدانید کدامیک از رسانه ها تعداد سرنخ های بیشتری را برای شما می تواند ایجاد کند .

۲- آموزش و علاقمند کردن :

در این مرحله شما باید بتوانید آموزش های مختصر و البته مفیدی درباره محصولات و خدمات خود ارائه کنید . هدف این است که با انتقال آموزش های کاربردی به مشتریان بالقوه ، آن ها را درباره اهمیت محصولات و خدمات شما ، آگاه کرده که نسبت با این خدمات و محصولات علاقمند گردند .

مراحل قیف فروش

مراحل قیف فروش

۳- ارزیابی :

در این مرحله از قیف فروش ، مشتریان بالقوه نیازمند بررسی بیشتر و شاید صحبت با بقیه افراد درباره خرید محصولات و خدمات از شما دارند . به عنوان پیشنهاد شما می توانید محصولات و خدمات خود را به صورت تست در اختیار مشتریان بالقوه بگذارید . در صورتی که محصولات و خدمات شما به صورت غیر حضوری به فروش می رسند ، می توانید با نشان دادن نتایج و مزیت های سرویس ها و خدمات شما برای سایر مشتریان ، نسبت به جلب اطمینان آن ها اقدام کنید .

۴- درگیر کردن مشتریان

تا به این مرحله سعی کردیم تمام اطلاعاتی که برای مشتریان مفید است را به آن ها انتقال دهیم تا بتوانیم آن ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنیم .
امکان دارد مرحله تصمیم گیری خرید ، توسط مشتری زمان بر شود و این زمان بر بودن منجر به فراموش کردن شما خواهد شد . پس شما باید بتوانید به طرق مختلف مشتری را درگیر کنید و او را از خدمات و محصولاتی که مثلا به صورت ویژه و محدود ارائه می کنید ، با خبر کنید .

۵- شروع خرید

در این مرحله گاها شرایط مختلفی را بسته به نوع کسب و کارها و سازمان ها شاهد هستیم . شاید شما هم شاهد آن بوده اید که مشتری اذعان به تصمیم برای خرید می کند اما بعضی مواقع در لحظات پایانی امکان لغو شدن و تغییر تصمیم در مشتری باز هم وجود دارد . هنر شما این است که در این مرحله با پیشنهادهایی به موقع و البته جذاب از نظر مشتری و همینطور صادقانه ، بتوانید کاری کنید که مشتری در همان لحظات اولیه تصمیم گیری برای خرید ، اقدام کند.

۶- خرید

پس از ارائه پیشنهادات جذاب به مشتری و نهایی کردن خرید آن ، در این مرحله مشتری اقدام به خرید محصولات و سرویس های شما می کند و خرید خود را قطعی خواهد کرد .

مراحل قیف فروش

مراحل قیف فروش

۷- وفادار کردن مشتریان برای خرید مجدد :

تا به اینجا توانسته اید مشتریان راغب یا همان سرنخ ها را به آرامی در قیف فروش به حرکت در آورید و از تک تک مراحل قیف فروش عبور دهید تا به خرید نهایی برسند . در حقیقت نتیجه ای که شما باید از تولید و طراحی قیف فروش می گرفتید را گرفته اید و حال باید به فکر مراحل پس از خرید باشید .

بسته به صنایع مختلف و کسب و کار ها و سازمان های مختلف ، مدت زمان خرید مشتری از محصولات و خدمات آن ها متفاوت است . منظور از مدت زمان خرید یعنی فاصله بین خرید فعلی مشتری تا خرید بعدی آن . در صورتی که نوع محصولات و خدمات شما به گونه ای است که مشتری در بازه های زمانی کوتاهی مجددا به شما مراجعه می کند باید برنامه مشخصی برای خرید های بعدی مشتری از خودتان داشته باشید . گاهی این برنامه های بعد از خرید را می توان در قالب باشگاه مشتریان پیاده سازی کرد تا بتوان به مشتریان فعلی امتیازاتی داده که آن ها را به خرید های مجدد از شما ترغیب کنیم .
در صورتی که نوع خدمات و محصولات شما به گونه ای است که مشتری پس از خرید از شما ، تا مدت ها به سراغ شما باز نمی گردد باز هم از برنامه ریزی پس از خرید ، نا امید نشوید چرا که همین مشتری می تواند عاملی مهم برای بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات شما برای اطرافیانش باشد . پس شما بهتر است امتیازاتی برای خرید های مجددی که با عاملیت این مشتری انجام می شود در نظر بگیرید .

امید است در این مقاله توانسته باشیم تعاریف مفیدی از تک تک مراحل قیف فروش داشته باشیم .