برای واژه فروش معانی مختلفی وجود دارد که بزرگان این زمینه تعریف کرده اند .

همانطور که در مقاله بازاریابی چیست گفتیم فروش زیر مجموعه ای از فرآیند بازاریابی محسوب می شود . در حقیقت در صورتی که شما فرآیند بازارایابی خود را به صورت کامل انجام دهید ، در انتهای این فرآیند به مرحله فروش خواهید رسید . همان ارزش و محصول یا خدماتی که برای مشتری به عنوان پیشنهاد ارائه داده اید را باید بعنوان یه داشته به مشتری خود معرفی کنید و در تلاش باشید این داشته را ارزشمند کنید و مشتری را برای خرید آن ارزش تشویق کنید . فروش این قضیه نیست که شما مشتری خود را وادار و مجبور به خرید کنید بلکه باید با آگاه کردن مشتری ، خودش قانع گردد که خرید از شما برایش ارزشمند است .

زمانی که عمل فروش انجام می گیرد در حقیقت مرحله آخر بازاریابی انجام شده است و یک رابطه بلند مدت با مشتری شروع می شود .

اگر کمی فکر کنیم می بینیم که همه ی ما به نوعی درگیر فرآیند فروش هستیم و هر شخصی در هر زمان و مکان از زندگی خود به شکلی مشغول فروش است .

از ساده ترین حالت های ممکن فروش که می توان به آن ها اشاره کرد این است که فروشنده کالایی را می فروشد و به ازای آن مبلغی را دریافت می کند .

کاملا اثبات شده است که یکی از مهارت هایی که برای همه افراد مهم است ، فروشندگی است که بدون داشتن این مهارت ، رشد در جوامع امروزی غیر ممکن است.

زمانی که قرار است شما به طیف های مختلفی از مشتریان فروش داشته باشید ابتدا باید عمل طبقه بندی مشتریان را شناسایی کرده تا بتوانید کانال های ارتباطی فروش به آن ها را  فراهم کنید .

بازاریابی و فروش

بازاریابی و فروش

مهارت فروش در بسیاری از مواقع نیازمند برخی اعمال انگیزشی می باشد . شاید این قضیه برای شما هم مورد تامل است که چرا در بسیاری مواقع مهارت های فروش در کنار برخی اعمال انگیزشی قرار می گیرد . به دلیل دشواری هایی که امر فروش دارد بسیاری مواقع لازم است فروشندگان بر روی جنبه های انگیزشی خود کار کنند تا بتوانند همیشه در یک راستا و به سوی موفقیت در فروش گام بردارند .

در صورتی که شما بخواهید مهارت فروش خود را به شکل خوبی ارتقا دهید ، باید این قضیه را قبول کنید که فروش را به عنوان یک فرآیند مشاوره ای در نظر بگیرید . زمانی که شما در ابتدای امر فروش قصد راهنمایی و بالابردن اطلاعات خریدار را داشته باشید شما اصطلاحا مشغول فروش مشاوره ای هستید . اما در حالی که عمل فروش شما از نوع متقاعد کردن مشتری و وادار کردن اجباری مشتری باشد دیگر شما در حال فروش مشاوره ای نیستید .

نفوذ مهارت فروش در شغل های مختلف به گونه ای است که شما کمتر شغلی را می توانید پیدا کنید که بدین شکل در صنعت های مختلف نفوذ داشته باشد .

همانند بسیاری از حرفه های دیگر در مهارت فروش نیز بایستی علاقه کامل به این حرفه داشته باشید . مشخصا عوامل مختلفی باعث می شود تنش های و مشکلاتی را در سر راه شما به وجود آورد که در صورتی که شما عاشق این حرفه نباشید نمی توانید در برابر این مشکلات به راه موفقیت خود ادامه دهید .

تکنیک های فروش

تکنیک های فروش

نباید این در ذهن شما شکل بگیرد که مهارت فروش ، مهارتی عادی است چرا که در طول زمان این مهارت امکان دارد به عادت و حالت روز مرگی تبدیل شود . برخی مواقع شاهد آن هستیم که برخی فروشندگان در امر فروش روبروی مشتری ایستاده و برای فروش محصول خود حالت تهاجمی میگیرند . این علائم نشان از علاقه نداشتن شخص به حرفه فروش است چرا که زمانی شما می توانید نقش فروش مشاوره ای به خود بگیرید که بتوانید با صبر زیاد اطلاعات مفید به مشتری خود ارائه دهید و این ذهنیت را به او انتقال ندهید که قرار است بر اساس اجبار محصول شما به او فروخته شود .

بخش مهمی از خصوصیت یک فروشنده باید مهارت وی در خدمت رساندن به دیگر و رفع مشکل آن ها باشد . یعنی زمانی شما می توانید به صورت بلند مدت و با اهداف بزرگ در این راه قدم بردارید که هدف شما در کنار آگاهی دادن به مشتری و فروش محصول ، حس خدمت رسانی به مشتریان باشد به گونه ای که مشتری احساس کند شما قرار است مشکلی را از او بر طرف کنید و بهترین راهکاری که برای مشتری در آن شرایط می تواند مفید باشد را به وی پیشنهاد دهید .

در این مقاله به تعریف فروش و اصول و تکنیک های فروش پرداخیتم و  در مباحث بعدی جزییات بیشتری را درباره باید ها و نباید های این حرفه به شما ارائه خواهیم داد .