شاید اولین فکری که در ایجاد سایت فروشگاهی به ذهن افراد کم تجربه می آید این باشد که محصولاتی را انتخاب می کنند و برنامه برای فروش اینترنتی آن برنامه ریزی میکنند و شروع به ساخت سایت فروشگاه اینترنتی می کنند و انتظار دارن بعد از آپلود شدن محصولات ، سایت به راحتی به فروش لازم دست پیدا کند ، که این میتواند یک دیدگاه غلط باشد . اولین چالشی که مدیران سایت های فروشگاه اینترنتی با آن روبرو می شوند این است که چطور محصولات خود را معرفی کنند و در ادامه می دانند که با تبلیغات سایت خود حتی در تلویزیون یا بیلبورد نمیتوانند نتیجه لازم را بگیرند ، چرا که که بالای ۹۰ در صد افراد برای خرید محصولات خود در گوگل سرچ میکنند و بعد از جستجو نتایج را یکی یکی بررسی میکنند و با توجه به پارامتر های مختلف شخصی محصول مورد نظر خود را انتخاب و خرید می کنند . در ادامه در این مقاله به سئو سایت فروشگاه اینترنتی و چالش های مورد نظر این سئو می پردازیم . قبل از خواندن این مقاله پیشنهاد میکنیم مقاله سئو چیست و عوامل موثربر سئو را بررسی کنید .

چالش های اولیه سئو سایت فروشگاهی

بیشتر افراد به محض محتوا گذاری به این نتیجه می رسند که اکثر اطلاعاتی که در حال وارد کردن در سایت خودشان هست را هم سایت های دیگر هم وارد کرده اند ، یا حتی بیشتر افراد مشخصات و جزییات محصول خود را کامل کپی میکنند و به نتیجه میرسند که چاره ای جز اینکار ندارند و حتی به این فکر میکنند که یک محصول همه جزییاتش یکی هست و راه کار دیگی نیست . این موضوع فکر کنم بیشترین دغدغه برای افراد دارای سایتهای فروشگاه اینترنتی می باشد که به نظرم یکی از کامل ترین و فنی ترین سایت های سئو را میتوان سایت های فروشگاهی نامید به این دلیل که باید به نکات ریز سئو توجه کرد و تمام پارامتر های سئو داخلی را در آن پیاده کرد .که در ادامه به نکاتی در این مورد می پردازیم .

سئو کامل تمام صفحات سایت فروشگاهی

آنالیز دقیق عنوان صفحات و تگ توضیحات صفحه مهترین قسمت سئو داخلی محصول می باشد که باید با توجه به اسم محصول از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که بعد از آنالیز جستجو های خود از ابزار ها و پیشنهاد گوگل بدست آورده اید . شما در موقع ایجاد محصول باید حتما به این دو مورد نگاه ویژه ای داشته باشید . ضمنا کلمات طولانی که مرتبط به این محصول شما می باشد را به این محصول لینک دهید تا بتوانید کلمات کلیدی که اولیت پایین تری دارند را هم با سایت و صفحه اختصاصی این محصول لینک دهید .

تاثیر نگه داشتن کاربر در سئو سایت فروشگاهی

شاید پارامترهای مختلفی را برای این موضوع بشود بررسی کرد که مهمترین آنها جذاب بودن سایت از لحاظ گرافیکی می باشد چرا که کاربر در ۳ ثانیه تا ۸ ثانیه اول تصمیم میگیرد که این سایت را بررسی کند یا اینکه کلا سایت را ترک کند . پس با توجه به این نکته باید از لحاظ دید کاربر گرافیک سایت در بهترین حالت خود باشد و واسط محیط کاربری راحتری را برای کاربران فراهم کرده باشید تا در مورد محصولی که جستجو کرده اند بتوانند راحت اطلاعات بدست بیاورند .

موضوع بعدی که این پارامتر مهم را برای شما محقق میکند توضیحات مهم و کاربردی در مورد محصول هست . اینکه توضیحات سایت های دیگر کپی کنید فایده ای که ندارد هیچ به سایت شما هم ضرر می رساند . شما باید با آگاهای کامل از محصول توضیحاتی مفیدی را برای کاربران بنویسید که منحصر به فرد باشد و البته کارایی برای افراد داشته باشد . در همین راستا اگر کاربر احساس کند که اطلاعات مفیدی را از این سایت بدست می آورد مطمنا با دقت خاصی توضیحات را مطالعه میکند و ماندگاری فرد در سایت شما افزایش پیدا میکند ضمن اینکه احتمال خرید محصول از سایت خودتان را هم افزایش می دهید و کاربر برای خرید های بعدی خود اولین سایتی که مشاهده خواهد کرد سایتی هست که اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیارش کذاشته است .

مورد بعدی نظرات و تجربه های کاربران است که شما با گرفتن نظرات مشتریان از استفاده محصول مورد نظر ، خرید را برای کاربران بعدی راحت تر میکنید . همین کار باعث می شود که کاربر بعد از مطالعه توضیحات محصول ، نظرات و تجربه های کاربران قبلی را مطالعه کند و مثبت یا منفی بودن نظرات را بررسی کند تا بتواند خرید خوبی را داشته باشد . همین کار باعث می شود که نرخ ماندگاری کاربران در سایت شما نسبتا به سایت های فروشگاهای معمولی افزایش پیدا کند .

سئو سایت فروشگاهی در موبایل

با توجه به اینکه بالای ۶۰ درصد جستجو ها توسط موبایل انجام می شود باید سایت فروشگاه اینترنتی خود را ریسپانسیو کرده باشید تا کابر با ورود به آن با سردرگمی مواجه نشود و کاربری خوبی داشته باشد . مرحله بعد با توجه به الگوریتم ها ی گوگل سرعت سایت را برای موبایل ها و تبلت ها بررسی کنید که کاربر با توجه به ۳ ثانیه ای که در مورد آن صحبت کردیم از سایت شما خارج نشود.

حذف نکردن صفحات قبلی سایت

بیشتر سایت های فروشگاه اینترنتی در مناسبت های مختلف تخفیف ها و شرایط ویژه ای را ایجاد میکنند که با توجه به سیاست این صفحات معمولا از بازدید خوبی برخوردار می شوند ولی متاسفانه بعضی از این سایت ها صفحات خود را حذف میکنند که این موضوع با توجه به اینکه این صفحات در جستجو های گوگل موجود می باشد نمره منفی بحساب می آید و باید از اینکار دوری کنید و از همین صفحات برای ارتباط دادن به صفحات دیگر استفاده کنید .

شاید در مورد سئو سایت فروشگاهی مطالب دیگری هم خواهد بود که در مقاله ها ی بعدی حتما به آنها اشاره خواهیم کرد مثل بررسی دقیق تر چگالی کلمات کلیدی در توضیحات محصولات ، جستجو های صوتی گوگل ، کپی نکردن اطلاعات سایتهای دیگر و
Schema – AMP –

امیدوارم که این مطالب ، شما را در سئو سایتهای فروشگاهی خود کمک زیادی کرده باشد . با آرزوی موفقیت بیشتر شما .