مفهوم مدل کسب و کار :

در سال های اخیر آن چه از صنایع مختلف شنیده اید حاکی از آن است که برای کسب و کار خود طرحی را در نظر گرفته اند که این طرح باید پاسخگوی سوالات مشترکی درباره هزینه های اولیه و میزان سرمایه ای مورد نیاز برای شروع ، میزان سود دهی ، بازگشت هزینه و … این قبیل سوالات باشد . در حالیکه زمانی که این طرح از کسب و کار پاسخگوی این سوالات باشد بیشتر کاربرد طرح تجاری یا همان بیزینس پلن را ایفا خواهد کرد نه مدل کسب و کار .

کسب و کار اینترنتی بعد از پیدایش اینترنت

اما با پیدایش اینترنت مفهوم جدیدتری به وجود آمد بعنوان مدل کسب و کار که باید پاسخگوی این قضیه باشد که مدل درآمدی یک کسب و کار چیست .
برای اینکه بتوانیم متوجه شویم که مدل درآمدی یک کسب و کار به چه شکل می باشد ابتدا باید بررسی کنیم آن کسب و کار چگونه می تواند ارزشی را برای مشتری به وجود آورد و این ارزش را چگونه می تواند به درآمد زایی برساند و این درآمد زایی را بصورت مداوم حفظ کند .

کلیک وب
گاها دیده ایم که کسب و کار ها در ابتدا مدل کسب و کار خود را تولید و این مدل به صورت ثابت و تغییر نکرده ، باقی می ماند . در حالیکه این قضیه اصلا به صورت ثابت نیست و باید بسته به نوع کسب وکار و شرایط زمانی همیشه در حال تغییر باشد .
اکثرا مدل های کسب و کار باید طبق شرایط روز بازار تغییر کنند و خود را با پارامترهای موجود در بازار هماهنگ کنند . شاید نیاز باشد بخشی را به آن اضافه یا از آن حذف کنند .

در شرایطی می توان به این نتیجه رسید که طراحی مدل کسب و کار ، می تواند مستقل از حجم و مقیاس آن کسب و کار باشد . یعنی یک کسب و کار کوچک در یک صنعت می تواند از مدل یک کسب و کار بزرگ در همان صنعت استفاده کند و از آن ایده بگیرد .
حتی برخی مواقع این نتیجه به دست آمده است که برخی کسب و کار ها می توانند از مدل کسب و کارهای دیگر صنایع نیز استفاده کنند که می تواند برای آن ها نکات مفید و قابل توجهی داشته باشد .

با داشتن مدل کسب و کار می توانید چالش های پیش روی خود ، خطرات ، تهدیدهایی که می تواند صنعت شما را تحت تاثیر قرار دهد ، شناسایی کرده و برای آن ها استراتژی های لازم را اتخاذ کنید.

شما با به وجود آوردن مدل کسب و کار می توانید بصورت کلی سیاست و رسالت کسب و کار خود را مطرح کنید . در حقیقت این مدل می تواند در قالب یک فرآیند و بصورت داستانی کسب و کار شما را شرح دهد و توصیف کند که چگونه قرار است کسب وکار شما مشکلی از مشتریان خود را حل کرده و به وسیله این حل مشکل ، چگونه می تواند از این طریق در آمد زایی کند و سپس بعد از آن چگونه می تواند به صورت مستمر برای مشتریان خود ارزش های جدیدی خلق کند تا بتواند در آمد زایی پایداری برای خود به وجود آورد .

یک مدل کسب و کار از بخش های زیر تشکیل شده است:

۱- بخش مشتریان

۲- ارزش های پیشنهادی

۳- کانال توزیع

۴- ارتباط با مشتری

۵- فعالیت های اصلی

۶- منابع اصلی

۷- شرکای کلیدی

۸- جریان در آمد

۹- ساختار هزینه

حال که با انواع مدل کسب و کار و بخش های مختلف یک کسب و کار آشنا شدید پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم بازاریابی و کسب و کار مقالات بازاریابی چیست و مفاهیم ، اصطلاحات رایج بازاریابی و انواع آن را مطالعه کنید .